Geen objecten gevonden

Energietoeslag

Compensatie voor de stijgende energiekosten

Gas en elektriciteit worden steeds duurder. De overheid helpt mensen met een laag inkomen om hun energierekening te kunnen blijven betalen. Dat doen ze met de energietoeslag. De energietoeslag was een bedrag van 800 euro en is inmiddels verhoogd naar 1.300 euro. U komt hiervoor in aanmerking als uw inkomen onder het sociaal minimum is. Het bedrag is bedoeld voor het betalen van de hogere energierekening.

Vanaf 1 september keert de gemeente het bedrag van 1.300 euro uit als een aanvraag voor energietoeslag is goedgekeurd. Iedereen die de energietoeslag al kreeg, ontvangt in september automatisch een nabetaling van 500 euro. De energietoeslag is door de gemeente automatisch overgemaakt aan de huishoudens waarvan bekend was dat zij één van de volgende uitkeringen ontvangen.

Het gaat om huishoudens met een: 

  • Bijstandsuitkering;
  • IOAW of IOAZ-uitkering;
  • Bbz-uitkering levensonderhoud.

Heeft u een laag inkomen en niet automatisch de energietoeslag ontvangen? Vraag de energietoeslag dan aan bij de gemeente. Doe dat ook als u niet zeker weet of u er recht op heeft.  Als u tot de doelgroep behoort kunt u de toeslag tot en met 31 december 2022 – één keer per huishouden –  aanvragen. Na uiterlijk 8 weken ontvangt u bericht van de gemeente.

De energietoeslag heeft geen invloed op uw uitkering. Ook uw huur-, zorg- of kinderopvangtoeslagen blijven hetzelfde.

Wilt u meer weten over de energietoeslag, hoe u de toeslag aanvraagt en wanneer u er recht op heeft? Lees dan verder op de website van de gemeente op de pagina: Energietoeslag 

Zorgt de hoge energierekening bij u voor betalingsproblemen?
Ondanks deze energietoeslag, kunnen wij ons voorstellen dat u zich zorgen maakt over uw financiele situatie. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het om wat voor reden dan ook niet lukt om uw huur tijdig te betalen. Mocht deze situatie zich voordoen, adviseren wij u zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Samen met u kunnen wij kijken of u in aanmerking komt voor bepaalde sociale voorzieningen of hulpregelingen. Wij geven u graag advies op basis van uw persoonlijke situatie en helpen waarnodig met het opstellen van een betalingsregeling. U loopt de achterstand dan in termijnen in, naast de lopende huur. In hoeveel termijnen dit zal zijn stemt u af met onze collega's van huurincasso.

Voor hulp of vragen over de hoge energierekening en betalingsproblemen die daaruit voortkomen, kunt u ook contact opnemen met de gemeente via het Social Contactpunt (14-0187 of pwi@goeree-overflakkee.nl. Zij kunnen indien gewenst een informatie- en adviesgesprek met u inplannen. 

Lees ook:

  • Energie besparen

Deel deze pagina